מה זה BIM?


Building Information Modeling) BIM) היא מתודולוגיה שמטרתה לייעל את תהליכי התכנון והביצוע של פרויקטים בתחום ההנדסה האזרחית, על ידי ארגון כל האינפורמציה הקשורה לפרויקט באופן יעיל, זמין ונגיש.

מתודולוגיית BIM מהווה חיבור בין ענף הבנייה למהפכת המידע אשר מתרחשת בתחומים רבים בשנים האחרונות. עבודה במתודולוגיה זו תורמת לייעול תהליכי העבודה בענף באמצעות אימוץ טכנולוגיות מתקדמות המבוססות על המידע הקיים במודל ה- BIM. כמו כן, המתודולוגיה מאפשרת מעבר משיטות ניהול ותכנון בשרטוט דו מימדי בסביבת עבודה אישית, לשיטות ניהול ותכנון חכמות מבוססות דאטה ושיתוף בין כלל גורמי הפרויקט.

בתחום ה- BIM מקובל להשתמש במינוח של מימדים (D) לשימושים השונים שניתן לעשות במידע הקיים במודל

למה להטמיע BIM בארגון?

שיתוף פעולה ותקשורת מיטביים

מתודולוגית ה- BIM מגבירה את שיתוף הפעולה ותקשורת בין בעלי העניין והיועצים בפרויקט. כלל המידע בפרויקט נשמר בשירותי ענן ייעודי וכלל תעבורת המידע בפרויקט תעבור ותאוחסן בו.

הנגשה ויזואלית

בעזרת BIM, ארגונים יכולים לדמיין את הפרויקט בסביבת תלת מימד מציאותית טרם תחילת הבנייה. תכונה זו מאפשרת לבעלי העניין לקבל נקודת הסתכלות רחבה ומקיפה על הפרויקט, לזהות בעיות פוטנציאליות ולקבל החלטות מבוססות דאטה בשלב מוקדם מאוד.

זיהוי ותיאום התנגשויות

כלי BIM כדוגמת NavisWorks מאפשרים זיהוי של התנגשות בין מרכיבי המבנה השונים כגון מערכות חשמל אינסטלציה ומיזוג אוויר עוד בשלב התכנון. על ידי טיפול בזמן אמת בהתנגשויות אלו, ניתן למזער חריגים ועלויות נוספות שעלולות להתעורר בשלב הביצוע.

אופטימיזציה של עלות וזמן

עבודה בסביבת BIM מאפשרת הערכת עלויות וזמנים מדויקת ביותר. על ידי חישוב כמויות מדויקות וניתוח לוחות זמנים של פרויקטים בצורה נכונה, ארגונים יכולים לייעל את הקצאת המשאבים בארגון, להפחית בזבוז ולמזער עיכובים. דבר המביא לחיסכון בעלויות ובזמן.

סטנדרטיזציה

מעבר לגישה המשלבת בין הדיסציפלינות השונות ומספקת פתרונות הנדסיים ברמת הפרויקט כולו ולא ברמת הפרט. בפרויקט בנייה מעורבים עשרות גורמים מדיסציפלינות שונות. על מנת שהם יוכלו לעבוד יחדיו למצות את הפוטנציאל המלא של BIM, הם חייבים לפעול בסטנדרט אחיד.

תחזוקת הבניין

BIM משתרע מעבר לשלב הבנייה ומציע יתרונות לאורך כל מחזור החיים של הבניין. מספק מאגר דיגיטלי של דאטה הניתן לניצול לצורך שיפוץ ותחזוקת המבנה. בכך ה- BIM מסייע לארגונים לנהל ביעילות את נכסיהם הפיזיים, לנטר ביצועים ולתכנן שינויים עתידיים.